Egy remek pizza és mellé egy érdekes téma: tartós bérlet

Szeretem a közeli olasz éttermet. Természetesen elsősorban a mennyei pizzájuk miatt, de nem csak ezért. Hanem az elrendezése miatt is. Az asztalok egy része természetesen önállóan, “összebújósan” van elhelyezve, de vannak olyan hatalmas, hosszú asztalok is, ahol 10-12 vendég ül egy asztalnál. Amikor egyedül megyek az étterembe, mindig az egyik “közösségi” asztalnál ülök le. Az a kedvenc játékom, hogy kitalálom, mi az asztaltársam foglalkozása, majd beszélgetést kezdeményezek és kiderítem, mekkorát tévedtem. Általában nem nagyot.

Minap is egyedül érkeztem a pizzériába. A nagy asztal kongott az ürességtől, egyetlen harmincas hölgy harcolt éppen egy tekintélyes méretű Panzanella salátával. Elegáns őzbarna kiskosztüm, széles karimájú, modern kalap, hangsúlyos napszemüveg és figyelemre méltó dekoltázs. Tippeltem: rendezvényszervező. Leültem a hölggyel szemben. Szemmel láthatóan meglepődött, hogy a rengeteg szabad hely ellenére éppen vele szemben foglaltam helyet. Mindig a legelső mondatok a legnehezebbek, de az élet kisegített. A pincér régi ismerősöm és a hölgyet is jól ismerte, bemutatott neki. Zoénak hívták.

Nagyot tévedtem a szakmáját illetően. Ugyanis pénzügyi tanácsadó. Méghozzá a rámenősebb fajtából. Még meg sem rendeltem az ebédemet, de már arról próbált meggyőzni, hogy mennyire előnyös a gépjármű esetében a tartós bérlet ÁFA szempontból. Természetesen felvettem a képzeletbeli kesztyűt, ugyanis eddig minden autómat nyílt végű pénzügyi lízing konstrukcióban szereztem be és elképzelni sem tudtam ennél jobb megoldást.

Zoé azzal érvelt, hogy a tartós bérlet esetében bérlőként duplán is jól járok az ÁFA esetében. Egyrészt a beszerzés során csak a kocsi nettó vételárából kalkulálja a flottakezelő a havi díjat, mert számára a beszerzési számlán megjelenő ÁFA levonható. Másrészt a havi bérleti díjak teljes ÁFA tartalmát én is a vállalkozásomban levonható ÁFA-ként tudom elszámolni. Egyetlen kivétel az, amennyiben vegyesen használom a kocsit üzleti és magáncélra is, mert ebben az esetben arányosan lehetséges a havi díj levonható ÁFA részének a kiszámítása.

Sőt, az ÁFA mellett a költségelszámolás szempontjából is a bérlet konstrukció esetében jövök ki jobban. Ennek esetében a bérleti díj számla teljes nettó része költségként elszámolható. Szemben a klasszikus lízinggel, amelynek esetében csak a havi lízing díj kamattartalma számolható el közvetlenül költségként.

Ráadásul nem csak ÁFA szempontból tartotta ideálisnak az operatív lízinget, hanem a havi díj mértéke és szolgáltatás tartalma szempontjából is. Ugyanis egy flottakezelő esetében a szolgáltatás része az is, hogy a gépkocsi üzemeltetésével kapcsolatos összes macerát leveszi a bérlő válláról. A flottakezelő munkatársa viszi az autót szervizbe ill. gumishoz. Ennek során, ha szükséges, akkor a bérlő részére csereautót biztosítanak. Sőt, a havi díj tartalmazza a biztosítások, adók és a kopó alkatrészek díját is. További érv a kedvezőbb havi bérleti díj mellett az, hogy a maradványértéket nem a bérlő fizeti. A futamidő végén a gépjárművet a mindenkori piaci áron értékesíti a lízingcég, így a havonta fizetendő bérleti díjban ez az összeg egyáltalán nem jelenik meg.

Ez mind igaz, de volt a vitában az ingem ujjában egy képzeletbeli joker lap: a szerződés vége. Elmondtam Zoénak, hogy a nyílt végű lízing során eddig minden esetben nagyon kedvező áron és magánszemélyként tudtam megvásárolni a kocsit. Aggályos tekintetet vágott. Elmondta, hogy ezzel a dologgal ne nagyon dicsekedjek. Mert nagyon vékony jég választja el a még tisztességes vételárat az irreálisan alacsony, nem piaci ártól. A hatóságok pedig egy esetleges vizsgálat során nagyon könnyen rásüthetik egy maradványértékre, hogy nem piaci. Ekkor pedig bírságot szabhatnak ki.

Ez teljesen új információ volt számomra. Erről a kockázatról eddig sohasem hallottam, természetesen a jövő havi pénzügyi zárás során erről alaposan kifaggatom a könyvelőmet is. Mindenesetre Zoé kifejezetten meggyőzően érvelt a bérleti konstrukció előnyei mellett. Megkérdeztem, hogy ennek során is szabadon kiválaszthatom-e a futamidő alatt használni kívánt kocsit, erre egy határozott “igen” volt a válasz.

Be kellett látnom, hogy igaza lehet. A következő autó vásárlása előtt egészen biztosan alaposan körbe járom a flottakezeléssel kapcsolatos lehetőségeket és ajánlatokat. Természetesen kértem egy névjegyet Zoétól, egy ilyen kapcsolat mindig jól jöhet. A pincér ismerősömnek pedig a szokottnál is nagyobb borravalóval jutalmaztam, hogy bemutatott a hölgynek.